Szanowni Agenci,

Chcielibyśmy zainteresować Was działalnością Stowarzyszenia , którego jednym z głównych celów jest zintegrowanie środowiska pośredników , organizatorów i agentów turystycznych . Zapewne sami zauważyliście ,że pomimo tak licznej grupy występujemy jednak sami i mamy niewielkie szanse w sporze z Touroperatorami lub klientami. Dowolność w ustalaniu prowizji (niekiedy nieadekwatnej do włożonej pracy), wstrzymywanie lub jej nie wypłacanie , wymagania odnośnie form zabezpieczenia lub tworzenie niekorzystnych umów agencyjnych staje się coraz częstszym zjawiskiem.

Na polskim rynku funkcjonuje około kilku tysięcy organizatorów turystycznych. Ich oferta jest dostępna za pośrednictwem około 4 000 agencji turystycznych. Mimo, iż fundamentem na którym stoi polski rynek turystyczny są agencje turystyczne, nie jesteśmy poważnie traktowani przez organizatorów, a także przez organy ustawodawcze państwa. Kolejne lata przynoszą nowe rozwiązania i warunki skierowane głównie na zaspokojenie interesów organizatorów . Pomijany jest coraz bardziej interes agentów oraz klientów. Organizując się w obronie naszego prawa możemy ten stan rzeczy zmieniać. Dlatego powołaliśmy Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych „OSAT”, który, obok realizacji naszych interesów zawodowych, będzie zmierzał do poprawy warunków funkcjonowania naszych przedsiębiorstw poprzez ich reprezentację zarówno przed organizatorami jak i klientami. Wykorzystując powiedzenie – „duży może więcej” zachęcamy do wstąpienia do Stowarzyszenia. Jeżeli nawet nie będziecie mogli czynnie uczestniczyć w jego pracach , to sama Wasza przynależność stanowić będzie o jego sile, a w razie potrzeby Stowarzyszenie wystąpi w Waszym imieniu. Mile widziane również deklaracje czynnego uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia polegające na czytaniu, opiniowaniu i przesyłaniu uwag na temat bieżących problemów zgłaszanych przez członków OSAT-u.

Celem OSAT jest:

Działanie na rzecz poprawy warunków funkcjonowania agentów turystycznych w Polsce. Reprezentowanie i obrona członków Stowarzyszenia przed nieuzasadnionymi działaniami organizatorów turystycznych oraz organów państwa i samorządu terytorialnego. Dostarczanie profesjonalnej, specjalistycznej informacji wspomagającej działanie agentów. Zbiorowe negocjowanie zasad współpracy z organizatorami oraz przestrzegania „dobrych praktyk” współpracy pomiędzy agentami będącymi członkami stowarzyszenia oraz organizatorami. OSAT nie jest związana z żadną organizacja, nie popieramy, ani żadnej nie zwalczamy . Będziemy inicjować i wspierać wszelkie działania zmierzające do wyeliminowania z polskiego rynku turystyczne ograniczeń i praktyk niezgodnych z interesem wspólnym agentów oraz klientów.

W naszym przekonaniu kwestiami wymagającymi szybkiego rozwiązania i sprawami którymi chcemy się zająć w pierwszej kolejności są:

  1. Poprawność prawna umów agencyjnych.
    Sprawdzenie pod względem prawnym umów oferowanych nam przez organizatorów turystycznych. Zamierzamy przeanalizować wszystkie formuły prawne zawarte w umowach zarówno pod względem ich zgodności z prawem (cywilny m i handlowym) jak i pod względem zachowania dobrych zasad konkurencji i współpracy.
  2. Zasady uczciwej konkurencji i organizatorzy.
    Zajęcie stanowiska w sprawie łamania przez organizatorów zasad uczciwej konkurencji. Ponieważ dostajemy sygnały, iż część z organizatorów, nie dbając o sieć agencyjną przedstawia klientom ofertę pomijając informację o jej dostępności u agentów, pragniemy stworzyć listę zasad dotyczącego akcji marketingowych nie naruszających naszych interesów. Przedstawimy te zasady organizatorom i poprosimy o ich stosowanie.
  3. Karta dobrych praktyk dla agentów i certyfikat.
    Zajęcie stanowiska w sprawie stosowania nieuczciwych praktyk przez agentów z naszego grona. Ponieważ w naszym gronie także zdarzają się przypadki naruszenia dobrych praktyk. W związku z tym planujemy po pierwsze stworzyć zestaw „dobrych praktyk” do których przestrzegania zobowiążą się wszyscy członkowie stowarzyszenia, a następnie reagować na wszystkie sygnały ich łamania. Wiązać się to będzie także z przygotowywanym przez nas programem certyfikowania agentów jako członków stowarzyszenia.
  4. Zasady informowania o agentach dla organizatorów.
    Zajęcie stanowiska i wypracowanie wspólnej polityki działań sprzedaży grupowej. Ponieważ zamierzamy iść z duchem czasu i wykorzystywać najnowsze trendy i technologie pojawiające na rynku, dlatego pierwszym z tematów jakim chcemy się zająć są proponowane przez niektórych agentów oraz organizatorów zakupy grupowe. Będziemy dążyć do ustalenie jasnych zasad i warunków organizowania takich sprzedaży.

To co również ważne – prosimy wszystkich, do których dotrą te informacje o przekazanie ich dalej do swoich znajomych z branży – w ten sposób zbudujemy naprawdę ogólnopolskie Stowarzyszenie, które pozwoli nam nie tylko na zintegrowanie środowiska, ale na stworzenie silnej organizacji mogącej przeciwstawiać się niekorzystnym zapisom zarówno ustawowym, jak i Touroperatorami . Jeżeli macie argumenty „za” a nawet „przeciw”, chętnie ich wysłuchamy.

Dodaj komentarz