OSAT odkrywa Mauritius!
W piątek 16 września na spotkaniu OSAT reprezentowanym przez Monikę Hiszpańską i Marka Kamieńskiego – Wiceprezesów, z PZOT – reprezentowanym przez Krzysztofa Piątka – Prezesa, omówiono i wstępnie uzgodniono stanowiska w następujących sprawach:
- Obie organizacje chcą wspólnie doprowadzić do standaryzacji umów zawieranych z klientami oraz standaryzacji umów agencyjnych.
- Umowy agencyjne powinny zawierać :
- gwarancję równości cen imprez niezależnie od punktu sprzedaży tj. w biurach agencyjnych, biurach własnych organizatorów, franczyzach organizatorów oraz w internecie,
- jednoznaczny zakaz udzielania klientom rabatów finansowych (gotówkowych) pod groźbą rygorystycznych kar za naruszenie tego zakazu.
Komentarz
- – wspólne działania w obronie zasady równości cen sprzedaży imprez w tym konsekwentne decyzje organizatorów eliminujące z rynku agentów udzielających rabatów skutecznie powstrzymają agentów od podejmowania rozmów na temat możliwości zwiększenia stawek prowizji agencyjnych.
- Propozycje rozliczeń agencyjnych -rozliczenia mogłyby funkcjonować według następujących zasad:
- klienci dokonują wpłat bezpośrednio na konto organizatora.
- jeśli wpłata dokonywana jest za pośrednictwem agenta – ten bezzwłocznie przekazuje pieniądze klienta do organizatora( szczegółowe określenie terminów)
Komentarz
- – zwiększone bezpieczeństwo dla pieniędzy klientów, zwiększone bezpieczeństwo finansowe organizatora.
- Agenci mają argument dla skutecznego odpierania żądań rabatowych z uwagi na nieuczestniczenie w rozliczeniach pomiędzy klientem i organizatorem.
- organizator wypłaca prowizję od wpłaconych zaliczek w tygodniu / miesiącu wpłaty zaliczki ( do uzgodnienia)
Komentarz
- – rozwiązuje to problem finansowania agentów w okresach niskiego sezonu jak również wysokość obciążeń fiskalnych w najwyższym sezonie
- prowizja od reszty ceny imprezy należna jest w miesiącu realizacji (wyjazdu),
- za windykację należności od klientów odpowiada wyłącznie organizator (agent nie ma takiej możliwości , gdyż nie jest stroną w umowie z klientem )
- Wyjaśnienie problemu „brak podpisu klienta na umowie z organizatorem” oraz braku informacji o rodzajach promocji na umowach niektórych touroperatorów.
Powyższe sprawy uznano za najbardziej priorytetowe , konsultacje oraz wprowadzenie korekt przyczyni sie do poprawy pracy wszystkich podmiotów . Przedstawiciele poruszali również kwestie warunków prowizyjnych oraz przepływu informacji pozostawiając te tematy do dalszej konsultacji.